söndag 25 november 2007

My American night out

Det var lördag kväll och jag ville hitta på något kul. Frågade om sardinerna hade lust att gå ut, men av tre ville bara Gigi gå ut. Så, utan något riktigt mål strosade vi runt i stan, försökte få tag på folk som ville hänga med ut och fick till sist tag på en utav hans amerikanska tjejkompis Judy.

Vi gick alla till Moyo, ett uteställe där många studenter hänger, det var fullpackat och vi började snacka med några utav hennes klasskompisar. Det hela blev ganska komiskt, för där var vi ett gäng; en riktig italienare (gigi) som försökte - mycket entusiastiskt - prata engelska med 4-5 amerikanare/grek som i sin tur försökte prata och göra sig förstådd på italienska. Och sedan jag däremellan som pratade båda språken och tillsist inte förstod vilket språk jag skulle använda! Och den ena diskussionen hoppade till den andra eftersom det ständigt blev missförstånd och jag och Judy kunde inte sluta skratta åt dessa pojkar och deras hysteriska samtal.

Efter ett tag drog vi vidare till ett pub-diskotek, twice, som var helt ok, fullpackat med folk och röj på dansgolvet, men varken jag eller Judy var så pigga på att dansa så vi tog en drink och satte oss och pratade. Hon var jättetrevlig och vi "klickade" direkt. Det var kul att få prata engelska igen, och trots att det hackade lite i början så pratade jag ovanligt bra när vi väl kom igång! Blev nästan överraskad över mig själv. Och stackars Gigi blev ju lite utanför när vi väl kom igång med våra diskussioner, men han klarade sig nog...vi försökte få med honom men det var inte alltid så lätt.

Vid 02-tiden bestämde vi oss för att gå, men vi ville inte riktigt gå hem än..men vi visste inte riktigt vart vi kunde ta vägen eftersom det mesta antagligen var stängt vid den här tiden. Det regnade och hade blivit lite kyligare, men Gigi envisades med att vi skulle hitta något. Så, vi promenerade, och promenerade...klockan hann bli upp emot 03....och vi hade blivit genomblöta.

Vi följde Judy hem, lämnade henne och började gå mot Gigis lägenhet där jag skulle ta en taxi. Och här tog det stop. De här j**la taxibolagen lurar en bara på pengar.

Man ringer, får vänta, får till sist beställa taxi för att sen vänta ytterligare...det passerar 5 minuter tills de återkommer med "tyvärr vi kan inte hitta någon taxi just nu, du får återkomma!" och så lägger de på utan att man har någon som helst chans att säga något.

Jag försöker igen med ett annat taxibolag; samma sak händer! Usch, vad förbannad jag blir. Här spenderar man pengar för ingenting. Och blir lämnad på gatan mitt i natten i Florens.
Hos Gigi kunde jag inte sova så det blev att ringa till Judy och fråga om det fanns möjlighet för mig att sova hos henne. Det kändes fult, med tanke på att jag just lärt känna henne, men här är det ganska vanligt sånt här så jag blev direkt välkommen till henne.

Så, där slutade min lördagskväll. Och jag vaknade imorse av min telefon som squillade - klockan va 12.30!!!!! Så, det var bara att ta sig hemmåt. Halvt nyvaken, på gatorna i Florens fulla med människor som springer maraton. Suck...orka!

När jag kom hem hade min kära coinquilina redan fixat lite med maten och sparat lite hemlagad köttfärssås som hon insisterade att jag skulle äta. Mmmmmm....spaghetti med köttfärssås - det satt fint!

Och nu har klockan redan blivit 16.00 och jag har inte gjort ett sk*t. Men det är ju trots allt söndag. Giorno di riposo..

Inga kommentarer: