tisdag 20 november 2007

- En dag på stan -

Det var dags för intervju, så direkt efter jobbet gjorde jag mig iordning för att sedan bege mig in mot stan. Var lite tidig för att inte riskera att komma för sent, och när jag nu hade tid över tog jag tillfället i akt att gå runt lite vid Ponte Vecchio och ta lite bilder. Det har varit en underbar dag med solsken och en ganska skön hösttemperatur.

Eftersom det har varit en ganska stor klimatskillnad för mig mellan Sverige och Italien; luft, temperatur, vattnet, så har min hy, sedan jag kom, reagerat ganska kraftigt. Den blir lätt torr och jag får röda jobbiga märken i ansiktet - vilket INTE är så roligt! Och hur mycket jag än försökt att ta hand om den har jag inte lyckats, och vi har nu kommit fram till att det måste vara det över kalkade vattnet och skillnaden av luften här som gjort att jag fått en sån reaktion. Så när jag såg ett apotek, tittade jag in för att fråga om råd. Och de hjälpte mig direkt, sa att detta var vanligt med tanke på att jag är van vid den lite torrare luften i Sveadala... så jag fick lite produkter att prova på. Så vi får väl hoppas att ni får se en fräsch italiana när jag kommer hem!

Så, till jobbintervjun! Hmm, ja, de verkade väldigt intresserade, men ville göra det klart för sig att detta handlade om en förfrågan efter någon som var redo att jobba i minst ett år, gärna upp till tre. Att han var inte intresserad för någon som endast var här för några månader, ett år.

Så det var kört.

Skulle jag ha ljugit och sagt att jag skulle stanna här i Italien för gott? Och sen komma med att jag bara kunde jobba halvtid, OCH att jag nu åker bort den 4:e för att vara tillgänglig först i januari... Jag vet inte. Kanske är jag en dålig "förhandlare", kanske skulle jag ha kämpat lite mer för jobbet. Men samtidigt, detta var första mötet, jag har många chanser än...no hurry! En bra erfarenhet. Så, inget jobb. But we still have happytime!

När jag ändå var i stan gjorde jag lite ärenden på posten, köpte en nödvändig polotröja för dessa kalla italienska vindar, och tog sedan en sväng förbi piazza san Lorenzo för att säga hej till my homies. Det visade sig att truppen av säljare har blivit större - nu jobbar även kusinen där så det blev många kramar (läs pussar - det är ju så man hälsar här, hehe) hit och dit. De sa att jag skulle komma förbi på torsdag, så nu har jag fullt schema för denna vecka.

Nu ska jag titta förbi min ex-coinquilino, som det by the way är lugnt med...vi har pratat ut, och jag ska käka middag där ikväll (...eller NU). Jag har blivit hans private problem-lösare. Killen har många problem och han har fattat att han behöver min hjälp. Och trust me, jag vet vad jag gör. Det är annorlunda nu.

Imorgon blir det utgång med F, sen torsdag hos Sardinerna (de kommer från Sardinien) och sen är det tänkt att jag ska spendera helgen i Rom (!) och träffa Issa(!) som är på besök!

Så, veckan ser bra ut!

A dopo..

Inga kommentarer: