måndag 8 december 2008

laazy laaazy monday

Efter min lååånga sovmorgon - dock i vaket tillstånd - kom jag till sist ut ur lägenheten vid tresnåret och började min promenad mot kärnan av Florens. Måste erkänna att jag känner mig lite lyxig som har floden Arno bara 50m från min ytterport och kan när som helst ta mig en promenad längs vattnet.

Eftersom jag på senare tid upptäckt att jag tappat känslan av att faktiskt bo i Florens - att jag mitt i alla rutiner, jobb och vardag nästan glömt allt som tidigare charmerade mig och fick mig att älska den här staden - tog jag denna eftermiddag till att "leka turist" i min numera hemstad. På med de röda brillorna och stövlarna med stadig klack (hur ska man annars klara av de steniga buckliga gatorna här in the old town?!) och så bar det ut.

Som jag tidigare nämnde var det röd dag i Italien idag, vilket betyder ledigt för alla förutom butikerna i centrum av stan. Och visst kändes det av, för att inte tala om alla turister som strosar runt på gatorna denna vintermånad så var gatorna rent ut sagt bombaderade av även italienare. Men jag försökte lugna ner mig när jag kände paniken komma för alla människor som trängdes, knuffades, eller stod alltför stilla. Och för första gången på länge lyckades jag se Florens igen. Gick till Ponte Vecchio som jag inte besökt på månader, stannade upp och tittade lite längre på Duomon, gick in i affärer som jag annars aldrig orkar eller tar mig tid till att titta in i (kanske för att jag själv jobbar i en klädbutik, det räcker liksom!).

Vidare till marknaden vid San Lorenzo, sa hej till en kompis som jobbar där och avslutade sedan min 3timmars promenad med en sväng till mataffären för att inhandla lite färskpressad apelsinjuice och clementiner.

Hemma välkomnade min roomie Alberto mig med ett glas öl och en pasta deg som nu håller på att bli färska hemlagade ravioli med köttfärssås - mmm!! Vi väntar alla nästan dreglandes...

Så för att sammanfatta denna sega dag i Florens då jag egentligen inte gjorde nåt vettigare än promenerade och vistades utomhus, fick jag åtminstone tillbaka Italien till mig. Jag är i Italien där jag vill vara, och jag mår bra.

6 kommentarer:

E sa...

Grazzi!! Hur mar du? gud va kul du verkar ha det!
//E

Mia sa...

Jag ser "A room with a view" framför mig när du säger såna underbara saker som 50m till floden Arno..:)

The Killers gillar jag med, visste inte de hade nytt ute. Ska genast kollas upp!

Kram Mia

Mikaela sa...

Fan va nice, jag skulle också behöva en ledig dag med italienprommis!

Mia sa...

Jag ska fira jul med min lilla familj, resten av tjocka släkten ska till Thailand så vi får klara oss själva. Men det ska faktiskt blir riktigt mysigt.

Kram Mia

Anonym sa...

Ciao bella sei di toscana ?

Graziella sa...

X Anonym:

no toscana no...
posso chiederti chi sei? preferisco un saluto con un nome se mi vuoi scrivere..

grazie...