fredag 19 december 2008

5 dagar till jul...

Aaahhh vad dagarna flyger iväg! På onsdag är det redan julafton och jag har inte ens hunnit köpa hälften av alla klappar! Jobbet stjäl all tid och lunchpauserna lyckas alltid bli upptagna av lunch"dater" med kollegorna. Så på söndag blir det av - mitt i vimmlet av människor - att fixa de sista klapparna.

Kylan har verkligen lagt sig över Florens de senaste dagarna. Efter allt regn som blött ner oss dessa veckor har det äntligen börjat klarna upp och man slipper trängas och ducka bland alla galna paraplyer. En liten förkylning håller på att smyga sig fram men nej tack! Här har vi inte beställt några snoriga näsor eller torra halsar! Speciellt inte inför en jul i norden. Med flygfärd och allt!

Jag bara längtar att få åka härifrån. Inte för att jag vill bort från Florens eller vantrivs, nej nej, helt enkelt för att jag behöver komma ifrån vardagen. Sedan jag började jobba för 8 månader sedan har jag endast haft en veckas semester och det börjar kännas av nu. Hemlängtan kryper fram, speciellt nu under juletiderna, och jag känner att jag behöver ta mig en liten paus från allt. Det ska bli så skönt att få komma "hem" till Finland (ja, även Finland är hemma för mig) och krama om mamsen och papsen, kusinen och mostern - och dricka den varma glöggen, äta nötter, se snön (får vi hoppas!) på marken och ta promenader på isen....

Allt sånt som inte finns här i Italien...allt sånt som jag just nu saknar av norden...

Så, bara 5 dagar kvar...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket fint skrivet inlägg!

Graziella sa...

Amelie:

hihi tack amis! hur màr du? var ett tag sen jag hòrde fràn dig..

vad har hànt med din blogg?
hoppas du fàr en underbar jul! auguri

Anonym sa...

Grazzi! Gud vad kul med lite bilder på dina vänner.. Jag läser alltid din blogg men är sjukt dålig på att kommentera...

Japp, jag mår bara bra. Pluggar och lever studentliv i Göteborg. Trivs jättebra.
Min gamla blogg är nedlagt och nu har jag bara en knäpp sida där jag lägger upp lite bilder. Men titta gärna in ändå...

God jul och gott nytt år!
Puss&Kram