tisdag 2 oktober 2007




One week to go. Det börjar bli dags. Efter fem år av prat ska jag äntligen upfylla min dröm - Flytta till Italien. Närmare bestämt Florens.

Det är trots allt inget nytt land för mig. Med en pappa från Italien, rättare sagt Sicilien (ja, jag vet - mafioso - men nej, långt ifrån alla har nåt med maffian att göra, mycket är bara snack) har jag varje sommar spenderat mina lov nere i medelhavet med min farmor och fått under årens lopp alltfler kompisar. Och varje år jag åker, eller ska jag säga lämnar Italien kommer känslan att det är här jag hör hemma. Just därför har jag sedan åtminstone fem år tillbaka sagt att jag efter gymnasiet ska flytta ner för att plugga italienska och överhuvudtaget vara där. Visst var det lättare sagt än gjort, jag har haft många hinder, tjafs och ångest. Men jag gav mig inte. För jag visste att det var hit jag ville och jag skulle inte ge mig så lätt. Så, nu är jag snart på väg. Den 10:e oktober kl. 07:00 åker flyget.

Vad ska jag göra i Italien nu då? Det var väldigt svårt att bestämma mig. Jag ville från början bara hitta ett jobb och bostad, och bara va'. Men det var inte så lätt när man befinner sig i Sverige mitt uppe i studentperioden. så jag fick ta och se mig om för andra förslag, som aupair eller volontär. Och till sist blev det det sistnämnda. Jag ska jobba som volontär på ett äldreboende i Florens, och de ger mig både mat och boende vilket är perfekt som start. Sedan får vi se hur jag trivs, jag är inte bunden till nåt och kan om jag vill byta till nåt annat. Allt blir ju lättare när man är på plats.

Läskigt är det, men otroligt spännande...

Jag har tagit tag i mitt liv och är på väg. Själv - on my own.

Inga kommentarer: