tisdag 16 oktober 2007

Efter en vecka pà jobbet

En vecka har gàtt och jag bòrjar kànna mig hemma. Mycket har hànt och jag vet knappt vart jag ska bòrja. Jag har bòrjat komma in i arbetet men kànner mig fortfarande ganska fòrvirrad. Men det kommer med tiden. Alla àr iaf jàttegulliga, gamlingarna àr smàtt galna men roliga. De flesta àr "vid medvetande" och tycker att det àr jàttekul att jag àr dàr.. Har redan fàtt nàgra frierier av gubbarna haha!

Jag jobbar fràn 7.oo-13.30 och mitt arbete bestàr av att pà morgonen fixa frukosten till alla och mata de fyra sòta smà tanterna som inte klarar av att àta sjàlva. Allt àr ganska stressigt men jag kommer nog in i rutinen. Sen àr det dags att klà pà alla och fixa rummen vilket tar sin lilla tid. Vid 10-tiden nàr alla àr pà plats i allrummen bland allt folk bjuder vi pà ananasjuice och sedan vid 11.30 àr det dags fòr tre utav dem som inte kan àta sjàlva att fà sin lunch. Fòr att sedan vàlkomna resten till matsalen kl 12.30, dà jag matar den fjàrde tanten. (vad det làter komplicerat!). Sen àr mitt pass slut. Allt tar sin lilla tid och man vet aldrig pà vilket humòr gamlingarna àr pà.

En màltid i matsalen kan vara ganska komisk. Idag till exempel var det en utav gubbarna (som àr professor i matematik/fysik eller nàt liknande) som stàllde sig upp och skulle predika hur den matematiska formeln av nàgot var (han var inne i sina egna tankar) nàr en annan gubbe pà andra sidan rummet ber honom att hàlla kàft, varpà denne professor sàger "ska du ha smisk eller??!" och vi skòterskor bòrjar skratta àt hela situationen. Det hinner knappt bòrja fòrràn de slutar och snart har de àtergàtt till sina matràtter. Sedan finns det de som fràgar tre gànger i kvarten om deras sòner kommit, en som ròker inomhur fast hon inte fàr och idag till och med làmnade cigaretten brinnande pà bordet i sitt rum. De àr helt galna. Men sen finns det àven de som àr gulliga och friska som bara àr dàr fòr att de inte riktigt klarar sig hemma. Thank god fòr dem!

Hittills kànns allt ganska bra, lite jobbigt nàr jag inte vet vad jag ska gòra - àr ju trots allt inte utbildad skòterska men jag tror att jag snart kommer in arbetet och med tanke pà att jag fàr bàde bostad och mat fòr hela veckan àr jobbet inte alls farligt. Ganska skònt faktiskt. Ska nu leta efter ett extra jobb sà jag fàr lite extra pengar och làr kànna lite folk. Plus att jag ska hitta nàn bra kurs.

Aterkommer! ;) ciaaao

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Grazzi. Du är så himla duktig som jobbar med äldre, det skulle jag aldrig klara av. Synd att du aldrig uppdaterar men det kanske betyder att du har roligt... Inte för att jag har tråkigt och uppdaterar hela tiden. Fortsätt att blogga för det finns nog många som vill läsa.. Ta hand om dig! Pusss

Anonym sa...

MAFFIAN! DU ÄR COOL JAG SKRIVA TILL DIG I HELGEN MEN NU KALLAR FAR DIN OCH CARDINALE! PUSSmiki