onsdag 6 februari 2008

En typisk onsdag i Florens


Sol och behagligt väder – och efter två dagars lugn på gatorna och piazzorna har staden återigen bombarderats av både nationella och internationella turister.

Under min lilla vandring runt shoppinggatorna med CV:n i hand, stötte jag vid varje gatuhörn eller gränd olika grupper av människor med en guide med mikrofon och pinne/blomma/borste (?!) som en ”följ-mig-så-ni-inte-tappar-bort-er”-skylt. Turister som tittar fascinerande på de fantastiska och historiska byggnaderna. Så upptagna med att ta kort (tänk er kineser) och peka, att de faktiskt skulle kunna tappa bort sina kamrater som redan fortsatt sin lilla vandring till nästa gränd!

Jag minns när jag först kom till Florens, hur även jag en gång varit turist – men ändå inte då jag faktiskt kom för att stanna och bo här. Och det slog mig hur hemma jag faktiskt känner mig här nu, efter tre-fyra månader. Hur jag småler för mig själv när jag ser alla turister som kommer och går – medan jag får stanna och verkligen uppleva denna stad. Men trots att jag inte längre är turist så kan jag inte få bort känslan att ändå vara det varje gång jag tar upp kameran eller mobilen för att fotografera nån bit av vackra Florens. För jag ser ju ut som en turist – eller utlänning – med mitt ”blonda” hår och blågröna ögon, och jag vet inte hur många gånger försäljare, servitörer eller konduktörer börjat tilltala mig på engelska. Och hur jag varje gång får se deras förvånade miner när jag svarar dem på flytande italienska.

Jag har bara den här veckan (det har passerat tre dar) fått höra frågan om jag är amerikana? Dal nord europa? russa? Slovakia? (hmm…förvånad över de två sista). Men samtidigt fått folk att tvivla, när jag börjat prata, och de då kommit fram till att jag nog trots allt är från Italien. Vilket känns ganska smickrande – eftersom jag egentligen inte är en "riktig" italienska. och med riktig menar jag att trots att jag har italienskt blod har jag dock inte växt upp i Italien.


Men il desiderio att vara riktig italiensk - och prata riktig, korrekt italienska - som en italienska - har alltid funnits där. Drömmen om italien och allt vad landet har att komma med - maten, kulturen, språket, fotbollen, modet, klimatet - allt!

Och det är därför jag är här. För att uppleva det riktiga Italien.

Inga kommentarer: