måndag 8 september 2008

namnsdagar och stjärntecken

det ploppade nyss upp två meddelanden i min mobil.

buon onomastico Graziella. (onomastico = namnsdag)

jaha. idag är det tydligen min dag - utan att jag ens kom ihåg det.

men det är nåt med italien och namnsdagar. eller italien och stjärntecken.

här firar man namnsdagarna eller är åtminstone medveten om dem, åtminstone mer än i Sverige iaf. alla kommer ihåg varandras dagar. men sen måste det ju även nämnas att de här är mycket troende och dagarna därför har mer betydelse.

och när det gäller stjärntecken - det tar inte lång tid förrän en person du nyss lärt känna frågar dig i vilket tecken du är född... de kan allt om alla olika tecken och läser dig (med en nypa salt of course) utifrån det. "ah, så du är vädur - då är du en såndär envis en, som inte ger upp i första taget..." - till exempel. och jag måste säga att sen jag kom hit har jag fått lära mig mycket om de olika tecknen - och faktiskt sett makalösa likheter hos personer jag känner och deras respektive stjärntecken...!

man får ju ta det med en liten nypa salt men lite kul är det ändå.

vad har du för stjärntecken??

2 kommentarer:

Mia sa...

Jaha, grattis på namnsdagen då. :)

Låter som du haft fullt upp ja. Skönt att det ordnade sig på bästa sätt, fast vet inte om jag håller med dig, vet inte om man faktiskt kan vara vän med ett ex. Den personen är liksom färdig i ens liv.
Idag körde min skola igång, läser konstvet. B, ska bli jäkligt roligt men jag är så himla förkyld just nu så svårt att få upp peppet.
Nåja, hur går det med joggningen för din del? När förkylningen väl lagt sig är jag sugen på att börja träna. Kanske nåt organiserat, kollade på SATS de har pilates. Vore så kul!

Ha de bra!
Kram mia

Mia sa...

Redo för helgen? :)

Kram Mia