lördag 24 maj 2008

långt borta

tydligen är det europeiska melodifestivalen ikväll...

hah. det hade jag ingen aning om.

långt borta hemifrån är jag alltså. och så lite koll har jag över vad som händer där hemma. måste nog börja kolla svenska tidningarna på nätet nu för att hålla igång updates från svea. för trots att det är european song contest och italien tillhör europa vi vet ju alla att italien inte deltagit sedan x antal år tillbaka. och att de inte ens är intresserade av att göra det. de har sin egen lilla sanremo och nöjer sig med det.

jag har aldrig riktigt varit ett fan av melodifestivalen - och allt mindre sen hela den här uppdelningen av tävlingen - veckovis - började. räckte det inte med en tävling, istället för att ha 10 tävlingar och behöva höra massa dåliga bidrag på vägen till finalen?

melodifestivalen blev till sist bara en grej som man skulle se varje år och blev för mig mer en humor tävling där poängen mer tilldelades efter hur unikt och skrattretande bidragen/kläderna var. och det känns faktiskt skönt att slippa vara med om allt snack, gossip och kaos om melodifestivalen. vann rätt låt? kommer sverige att vinna? som om allt vore på liv eller död.

men schlager är schlager och schlager är Sverige (även fast jag nu efter dessa år inte skulle kalla det för schlager längre). och kanske bör man kolla nyheterna online imorgon bara för att se vem som vann och möjligtvis lyssna på låten.

bara för att update:a mig själv. bara för att komma närmare sverige.

1 kommentar:

Mia sa...

Jaha, jag har undrat varför Italien inte varit med på länge. Har de liksom dragit sig ur officiellt eller?
Jag är ju jätteglad i eurovision. Melodifestivalen skiter jag i, massa B-kändisar som vill ha en comeback till varje pris. Men den stora festivalen med alla olika språk och kulturer älskar jag!

Nu till London, ja vad ska jag säga. Jag har bott i USA och södra Frankrike och jag tar gärna båda igen vilken dag som men aldrig London. Åker gärna dit på semester men aldrig att bo där. Som student är du hyfsat fattig och då kan du inte göra något i den staden, den har ingen riktig skönhet, vädret suger för det mesta och allt som jag värderar i ett vardagsliv som cykla, gym, mysiga middagar hemma finns inte där. Det handlar om trafikköer, jobb, jobb, jobb och sen blaskiga öl på den lokala puben. Missförstå mig inte, jag ångrar inget och hade en hel del skoj men det var liksom inte min hemstad helt enkelt. Är dock medveten om att jag tillhör minoriteten, de flesta svenskar avgudar ju London!

Ha en bra dag på jobbet nu!
Kram Mia